8 gode grunde til at Goldman Sachs ikke skal ind i DONG


Jeg er ikke ekspert på området og det er muligt, at det afslører sig selv med pinlig tydelighed, når jeg opridser mine forbehold overfor DONG-sagen, men det her er nu engang mit perspektiv.

For mig at se er der som absolut minimum 8 gode grunde til, at Goldman Sachs aftalen er helt ude i hampen.

  1. De er blevet tilbudt 19% af DONG til langt under markedsværdien. De danske pensionsselskaber havde allerede været ude med et langt mere fordelagtigt tilbud, der oven i købet ville holde dansk infrastruktur på danske hænder, ingen dårlig idé.
  2. Aftalen indebærer en indflydelse i bestyrelsen, der langt overgår de respektive 19% andel, Hvorfor nu det? Hvis de skal ind i virksomheden på noget, der ligner markedsvilkår (men ikke er det set pkt. 1), så skal de da kun have en indflydelse, der matcher investeringen.
  3. Aftalen indebærer en tilbagekøbsaftale, der betyder, at Goldman Sachs næsten risikofrit kan trække sig ud af projektet, hvis de ikke får den forventede indtjening. Staten (det er os, dig og mig, hele Danmark) skal ikke alene give massiv rabat og afgive mere end proportionel indflydelse, men denondelyneme også friholde Goldman Sachs for risiko. Hvorfor i alverden dog det?
  4. Goldman Sachs var i dén grad medansvarlig for finanskrisen, som vi alle har lidt under. Altså lige bortset fra Goldmann Sachs, der tjente på den.
  5. Skal et af verdens beviseligt mest uetiske firmaer, der også investerer i klyngebomber sidde på en væsentlig del af Danmarks infrastruktur?
  6. Hvad skal vores nationale værdier i et firma, der er sat sammen på en for eksperterne helt uoverskuelig måde og registreret i et skattely?
  7. Selskabets egen bestyrelsesformand Fritz Schur har tidligere kategorisk afvist at lade kapitalfonde købe sig ind i DONG. Gad vide hvad der mon har ændret sig og hvorfor er han nu så tavs?
  8. Vi aner ikke hvordan verden ser ud om 20, 50 og 100 år. Hvordan kan vi som nation have nogen interesse i at underlægge væsentlige dele af vores infrastruktur til udenlandske firmer, som vi ikke kan have nogen form for kontrol over overhovedet?

Danmark er som jeg ser det et lille smørhul i en barsk verden. Førende forskere er enige om, at en stor del vores tryghed stammer fra det faktum, at vi har en af verdens mindste forskelle mellem rig og fattig. Den sættes fuldstændigt over styr, når vi sælger ud af vores infrastruktur til kæmpe multinationale firmaer med en økonomi, der langt overgår noget, som Danmark på nogen måde kan måle sig med.

Når Folketinget – ikke bare regeringen – er villig til at sætte dét over styr, så er der noget frygteligt galt med deres prioriteringer.

Er det sådan, at politikerne ikke vil være ved, at de har taget en uhensigtsmæssig beslutning til at starte med og derfor klamrer sig til den uanset hvad?

Jeg vil personligt langt hellere have en politikerstand, der sætter sig grundigt ind i sagerne, lægger op til debat med dygtige fagfolk i en deliberativ proces og er åbne for at sige “Jeg tog fejl, Fandes også! Jeg har en holdning indtil, jeg bliver bedre oplyst og tager en ny.” (Hvis du synes, at jeg bander som en bryggeriarbejder, så er det sgu nok fordi, at det har jeg også været engang. Carlsberg var det.)

Der findes både statsobligationer, folkeaktier, danske pensionsselskaber og sikkert også andre gode muligheder for at finansiere en evt. kapitaludvidelse i DONG.

Kære politikere,

Goldman Sachs skal ikke ind i DONG, det er en ommer. Tænk jer godt om og kom tilbage, når I er blevet klogere.

Venligst

Danmarks Befolkning

I skrivende stund har næsten 200.000 danskere skrevet under på NEJ TAK til statens salg af DONG til Goldman Sachs. Skal du være den næste?

– Lena

One thought on “8 gode grunde til at Goldman Sachs ikke skal ind i DONG

  1. Pingback: Omskæring – en politisk dealbreaker? | IQvixen

Skriv et svar

