Omskæring – en politisk dealbreaker?


Deal-breakerDe senere år har jeg funderet meget over politik. Ikke bare enkeltsagerne, der får mange af os op af stolene som f.eks. salget af aktier i DONG til Goldman-Sachs, men på de grundlæggende demokratiske mekanismer* i samfundet, på politikerne som vores tillidsfolk og på hvornår tilliden bare ikke rækker.

I forbindelse med mit engagement i Intact Denmark – Forening mod børneomskæring* er problematikken blevet helt konkret; når over 70% af danskerne ønsker lovgivning mod omskæring af umyndige drenge, skal de så lade sig repræsentere af politikere, der ikke arbejder for det mål?

Hvor mon grænsen går for den enkelte dansker? For den enkelte vælger? Er spørgsmålet om drengeomskæring så afgørende, at det er udtryk for et tillidsbrud i kontrakten mellem politiker og vælger, hvis vælgeren pludselig opdager, at politikeren ikke bare er imod lovgivning mod drengeomskæring, men aktivt går ind for indgrebet?

For mig personligt er det sådan, at jeg opfatter menneskerettighedskonventionerne og dermed børnekonventionen som noget af det ypperste, som menneskeheden har opnået til nu. Danmark underskrev FNs børnekonvention i 1991.

Både Intact Denmark, Børnerådet, Børns Vilkår, Red Barnet, de nordiske børneombudsmænd, Sex og Samfund opfatter omskæring af drenge, som et klart brud på børns grundlæggende rettigheder som beskrevet i FNs børnekonvention.

Dansk Selskab for Almen Medicin definerer omskæring af raske børn som lemlæstelse:

Sundhedsstyrelsen har sendt  ‘Vejledning om omskæring af drenge’ i høring’. DSAM’s bestyrelse har drøftet høringsudkastet og er enige om, at der kun må udføres omskæring, når der foreligger medicinsk indikation. Hvis der udføres omskæring uden medicinsk indikation, er der tale om lemlæstelse.

Kan du som vælger støtte en kandidat, der går ind for det konventionsbrud? Jeg kan ikke. Heller ikke selvom det måske er en kandidat, som jeg har respekt for på andre områder og som i øvrigt er en dygtig politiker.

BLIV MEDLEM AF INTACT DENMARK – det koster kun kr. 100,- om året.

Der skal være plads til uenighed mennesker i mellem. Ligesom jeg går ind for, at der skal være højt til loftet i politiske partier. Nogle værdier er dog så grundlæggende, at der ikke er tale om almindelig uenighed, men om dealbreakers.

For mig er børneomskæring en dealbreaker. Jeg kan ikke på nogen måde støtte et menneske, der aktivt går ind for kønslemlæstelse af børn. Jeg kan rumme uenighed om lovgivning på området, men jeg kan og vil ikke acceptere politikere, der går ind for konventionsbrud.

Jeg vil modarbejde enhver – uanset parti – der går ind for lemlæstelse af børn. Børnenes køn, kulturelle baggrund eller forældrenes religion er mig fuldstændigt ligegyldig. Sådan er det nemlig med grundlæggende menneskerettigheder. Man skærer da ikke i raske børn.

* Jeg er forkvinde for bestyrelsen for Intact Denmark – Forening mod børneomskæring og næstforkvinde for bestyrelsen for Demokratitanken

Skriv et svar

