I bedste mening


Tag dig sammen, mand dig op, hold op med at pive, mon ikke du skulle begynde at træne… Hvis du, som jeg, er kronisk syg eller lider af et eller andet usynligt, måske især psykisk sygdom, så kan du garanteret hele listen og kan tilføje mange flere lignende bemærkninger.

Girl Sits In A Depression On The Floor Near The Wall

Mit gæt er, at det bliver sagt i allerbedste mening. Det anerkender jeg. Jeg har sikkert sagt noget lignende selv. (Af hjertet undskyld!)

Ikke desto mindre må jeg sige skarpt fra. På nogen måde at påstå, at jeg, der har kæmpet mig op af en kørestol og smidt krykkerne mod alle odds, skulle have nogen interesse i at fastholde mig i sygdom er simpelthen respektløst.

Som enhver der kender mig vil vide, er jeg i årevis blevet foreslået førtidspension, men har takket nej, fordi jeg ikke vil leve et liv defineret af mit helbred.

Samtidig må jeg meget mod min vilje erkende, at mit helbred bliver værre. Det går simpelthen ned ad bakke.

Det betyder at min drøm om at tage imod de mange hundrede opfordringer, som jeg har fået, til at stille op til Folketinget ikke kan blive en realitet på nuværende tidspunkt. Jeg er simpelthen for syg. (Men jeg giver ikke op. Jeg planlægger at leve et langt liv og en dag skal det nok lykkes.)

Trods alt det, har jeg formået at stifte og lede en organisation, der har bidraget kraftigt til at Danmark snart bliver det første land i verden, der stopper omskæring af raske drenge.

Det har jeg alene kunnet gøre, fordi jeg har det, som en af mine rheumatologer var så venlig at kalde “en helt usædvanlig viljestyrke”, der angiveligt får mig til at være den højest fungerende patient, han nogensinde har mødt, trods min tilstand.

IMG_1016

Bemærkninger som tag dig sammen er gift for kronisk syge mennesker, men ikke desto mindre hyppige.

Jeg kan ikke længere tælle, hvor mange gange, jeg har oplevet andre patienter hulke over, hvor krænkende og ydmygende det er, at blive udsat for den slags. Og jeg ved, at jeg selv har hulket over den slags mange gange. Det rammer simpelthen lige midt i magtesløsheden.

Jeg anerkender, at de færreste ønsker at krænke eller ydmyge, men alene viser en meget ubehjælpsom form for omsorg. Tak for den.

Her er mit forslag til et alternativ.

Jeg anerkender, at du lider. Er der noget, som jeg kan gøre, for at lette din kamp?

(Spekulerer du over billederne med pillerne? Det med pilleæsken repræsenterer min absolutte minimums dagsdosis på en god dag. Og jeg kan stadig ikke udstå at tage piller.)

Skriv et svar

